středa 4. listopadu 2015

Hummus

(4 porce)         

Nic jednoduššího a nic dokonalejšího neexistuje. Hummus bych mohla jíst od rána do večera a nevím zda bych se ho někdy přejedla. Pro mě je to prostě dokonalá pochoutka.

Možnosti servírování i různorodost obměny hummusu je mnoho. Ale základ je vždy stejný, hodně moc cizrny.
Cizrna neboli římský hrách je výborným zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů. Obsahuje velké množství vápníku, hořčíku, zinku a železa. Díky tomu posiluje nervovou soustavu a působí proti stresu. Má velmi pozitivní vliv na zažívací ústrojí (zlepšuje kvalitu a frekvenci vyprazdňování). Má antibakteriální, protiplísňové, protizánětlivé a protirakovinné účinky. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a je vhodná i při redukčních dietách.

Nejčastěji děláme základní hummus. Někdy přimixujeme k cizně i pečenou dýni, pečenou papriku nebo vařenou či pečenou řepu. K hummusu neodmyslitelně patří pita chléb, křupavá zelenina, dobré olivy, kvalitní olej a koření.
Pita chlebem a zeleninou nabíráme hummus a vychutnáváme si tuto dobrotu. Máte-li doma kvalitní a chuťově lahodný olej (olivový, sezamový...) doporučuji namáčet pita chléb v něm a posléze v koření (bylinkové máslo, kari koření, bambova sůl, bylinková sůl, garam masala...).


Římský kmín neboli kumín, kterým se hummus dochucuje má výraznější a ostřejší chuť než klasický kmín. Proto ho k cizrně přidávejte postupně a ochutnávejte dokud nebudete chuťově spokojeni. Kmín všeobecně působí proti nadýmání. Podporuje chuť k jídlu, trávení a tvorbu mateřského mléka. Likviduje střevní parazity. Zmírňuje menstruační bolesti a zklidňuje podrážděný žaludek. Usnadňuje odkašlávání a jako kloktadlo pomáhá léčit záněty v dutině ústní. Působí mírně močopudně a má dezinfekční a protikřečové účinky.    

Ingredience:

200g suché cizrny (nebo cizrnu ze skleničky či z konzervy)
2-3 stroužky česneku
2PL tahini pasty (nebo hrst "opražených" rozmixovaných sezamových semínek)
šťáva s 1/2 až 1 citrónu nebo limetky 
2-3PL olivového oleje

Dle chuti:
římský kmín 
sůl, čerstvě mletý pepř
čerstvá petrželka či oregano

K servírování:
pita chléb
paprika
mrkev
okurka
olivy
rajčata...

Jak na to:
  • Namočenou cizrnu (alespoň 8 hodin) uvaříme v čerstvé vodě s bylinkami proti nadýmání (bazalka, saturejka nebo tymián) do měkka. Po uvaření si odlijeme trochu vody ve které se cizrna vařila a cizrnu zcedíme.
  • Pokud používáme cizrnu z konzervy také si necháme trochu nálevu na doředění hummusu. 
  • Všechny ingredience vložíme do mixéru a umixujeme. 
  • Ochutnáme a dle své chuti dochutíme římským kmínem, solí, pepřem a bylinkami. Popřípadě přidáme i trochu vody kterou jsme si odlili po uvaření cizrny a tím si upravíme konzistenci dle potřeby.
  • Hummus servírujeme zakápnutý trochou oleje, přidáme čerstvé bylinky, olivy a zeleninu (paprika, okurka, mrkev) nakrájené na proužky.   

Poznámka: Hummus můžeme rozmixovat úplně dohladka nebo ho nechat lehce s kousky. Přidáním vody, ve které se cizrna vařila (nebo nálevu z konzervy) si upravíme konzistenci podle svého. Při mixování někdy přidávám pár kešu oříšků. Hummus se stane lehce krémovější. Můžete dochutit i lahůdkovým droždím
Pokud budete cizrnu vařit, namáčejte ji alespoň 8 hodin, ale klidně i déle (v tomto případě je nutné co 8 hodin měnit namáčecí vodu, aby se cizrna nekazila!!!).



1 komentář:

  1. New Diet Taps into Revolutionary Plan to Help Dieters Lose 20 Pounds within Just 21 Days!

    OdpovědětSmazat