pátek 5. září 2014

Kvašená červená řepa se zelím

(1,5kg)


Další varianta na oblíbenou kvašenou zeleninu (pickles) je kombinace červené řepy a zelí. Pozitiva kvašené zeleniny si můžete přečíst zde.



Červená řepa je v dnešní kuchyni velmi opomíjená, což je velká škoda. Stačí se jen zbavit předsudků z dětských let a rázem se stane nepostradatelnou součástí mnoha jídel.

Řepa podporuje krevní oběh a růst buněk. Působí proti kornatění tepen, podporuje činnost žaludku a jater. Je močopudná (vylučuje sůl), odstraňuje zácpu (čistí střeva od jedovatých látek) a čistí krev (detoxikuje organizmus). Obsahuje důležité minerální látky jako je sodík, draslík, vápník, hořčík, železo a jiné. Z vitamínů obsahuje vitamín C a vitamíny skupiny B. Díky vláknině zabraňuje přibírání na váze a snižuje cholesterol. Doporučuje se i v těhotenství pro svůj obsah kyseliny listové. Betacyanin, což je červené barvivo v řepě, má protinádorové a nádory tlumící účinky. Je to silný antioxidant.

Řepa by se měla stát pravidelnou složkou naší stravy, alespoň jednou týdně.



Řepu stačí nastrouhat a zelí nakrouhat v poměru 1:1, přidat nakrájenou cibuli, kmín, osolit a nechat zavadnout. Zelenina pustí krásně šťávu.


Pak už jenom směs promačkáme a napěchujeme do kvašáčku, zalijeme šťávou  a za 4-7 dnů se můžeme na tu dobrotu těšit.



Kvašenou řepu se zelím přendáme do uzavíratelné sklenice a skladujeme v lednici. Takhle nám vydrží i několik měsíců, ale většinou je za pár dní fuč ;-).



Ingredience:

600g hlávkového zelí
600g červené řepy
300g cibule
25g soli
kmín

Jak na to:
  • Cibuli nakrájíme na půlkolečka, zelí nakrouháme a řepu nastrouháme na hrubém struhadle.
  • Přidáme sůl a kmín. Necháme zavadnout, promačkáme a upěchujeme. Zatížíme. Zelenina musí být ponořená ve vlastní šťávě. Pokud není, dolijeme slanou vodou.
  • Necháme při pokojové teplotě. Pravidelně kontrolujeme, při kvašení bude zelenina pouštět další šťávu.
  • Po 4-7 dnech zelenina dosáhne optimální kyselosti. V teplých měsících dříve (4 dny). Budeme postupně ochutnávat. Záleží na naši chuti. Poté přemístíme do chladu, aby nám dále nekvasila.
  • Používáme jako přílohu k jídlům, do sendviče, nebo vaření čí zapékání. 



Žádné komentáře:

Okomentovat